FANDOM

Images (1)

WizytówkaEdytuj

  • Wysokość - do 4 m   
  •  Pokrój - prosty pień z liśćmi skupionymi w postaci pióropusza
  • Kora - brązowa, bruzdkowa
  • Liście - pierzaste
  • Kwiaty męskie - szyszkowate kwiatostany; żeńskie - owalne kwiatostany
  • Owoce - kuliste szyszki

Sagowiec owinięty - Cycas revolutaEdytuj

Sagowiec owinięty jest potężnym, przypominającym palmę drzewem o bardzo powolnym rozwoju. W wyjątkowych przypadkach osiąga wysokość do 4 m. Koronę tworzą błyszczące pierzaste liście, ciemnozielone na wierzchu, jaśniejsze od spodu. Poszczególne liście osiągają długość do 2 m. Z jednej długiej osi wyrastają liczne niemal równolegle skierowane wąskie, twarde i spiczasto zakończone liście. Wzdłuż szarobrunatnej powierzchni pnia można wyraźnie rozpoznać regularny wzór w postaci wąskich blizn poliściowych, które są śladami po opadłych liściach. Gatunek dwupienny, to znaczy że męskie i żeńskie kwiaty powstają na różnych osobnikach. U żeńskich egzemplarzy rośliny stożkowate kwiatostany znajdują się także na końcach pędów, składają sie z prosto umieszczonych, pierzastych, brązowych, zakrzywionych do wewnątrz, pokrytych jedwabistymi włoskami owocolistków. Każdy owocolistek w dolnej połowie zawiera kilka zalążków. Owoc wytwarza przy dojrzewaniu duże, nagie pomarańczowe nasiona.

PochodzenieEdytuj

Sagowiec odwinięty pochodzi z Japonii, gdzie gatunek ten rozpowszechniony był pierwotnie na wyspie Kiusiu na południu kraju.

SiedliskoEdytuj

Cytas revoluta rośnie zwykle w lasach na wybrzeżach, często na niedostępnym terenie skalistym.

WykorzystanieEdytuj

W krajach śródziemnomorskich sagowiec ten jest wykorzystywany jako roślina ozdobna. W Japonii z miąższu drzewa pozyskuję się skrobię. Także w innych krajach sagowce wykorzystywane są w tym samym celu. Nasiona wszystkich jego gatunków są trujące!!!

Podobny gatunek: Cycas circinalisEdytuj

Pochodzi z Półwyspu Malejskiego i wysp Indonezji. Sagowiec ten jest uprawiany w ciepłych strefach klimatycznych na Ziemi w parkach i ogrodach jako roślina ozdobna. Osiąga wysokość nawet do 5m, czyli bywa większy niż Cycas Revoluta.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki